Hoppa till innehåll

Pirater vill bli affärsmän!

25 mars 2009

http://www.dn.se/kultur-noje/pirate-bay-vill-gora-internetanvandare-anonyma-1.829272

Så nu ska The Pirate Bay tjäna pengar på upphovsskyddat material med en tjänst som möjliggör anonym fildelning. Alla Internettjuvar jublar, för 50 kronor i månaden tycker alla är ett okej pris att betala för att få tillgång till ALLT, helt riskfritt! Men jag skulle då inte våga lämna ut mina personuppgifter och mitt kreditkortsnummer till ett gäng giriga pirater, det kan bli en kniv i ryggen när man minst av allt anar det.

The Pirate Bay säger sig motivera kostnaden för att servicen i sig kostar så mycket. Men går ni verkligen på detta? Skulle en sådan service kosta TPB flera miljoner varje månad?
Dont think so…

12 kommentarer leave one →
  1. Carl permalink
    25 mars 2009 5:04 e m

    Den här skämtbloggen är inte särskilt rolig. Du måste höja ribban litet, — det här är för jämntjockt och oinspirerat.

    • 25 mars 2009 6:32 e m

      Ja Carl du har kanske lite rätt, men jag håller bara på att värma upp. Fast jag har egentligen inte tid för detta, då jag är betydligt mer inspirerad och engagerad i andra miljöer på nätet. Använder denna bloggen bara som en ventil när jag blir kokt över nåt.

      Men denna är väl rolig?

      Jean-Pierre är en kille på tolv år som är ute och går i Amsterdams Red Light District. Han släpar en död, tillplattad groda på ett rep efter sig. Han stannar vid en av barerna och säger till madamen:

      ”Jag vill ha sex med en av era flickor. Jag vet att jag är för ung, men jag har mycket pengar i fickan.”
      Kvinnan släpper in pojken och frågar: ”Vilken flicka vill du ha?”
      ”Jag vill ha en med en riktigt äcklig könssjukdom”.
      Madamen tillåter det inte gärna, men å andra sidan har ju pojken mycket pengar…

      ”Då ska du välja Nancy”, säger hon.
      Pojken skyndar sig till Nancys rum, där han har sex med henne.
      Efter en halvtimme kommer pojken ut, fortfarande släpandes på sin platta groda.
      Madamen kan inte låta bli att fråga varför pojken ville ha flickan med den äckliga sjukdomen.

      Pojken svarar:
      ”När jag kommer hem om ett litet tag, så kommer jag att vara ensam med barnvakten. Jag vet att hon tycker om småpojkar, alltså vill hon antagligen ha sex med mig. På det sättet får hon en läskig sjukdom. När min pappa senare ikväll kör hem barnvakten, ger han säkert henne ”ett nummer” i baksätet… och när han sedan kommer hem sätter han säkert på min mamma också. Och i morgon kommer mamma säkert att ha sex på köksbordet med mjölkbudet, för det brukar hon ha…

      Och det är honom jag vill åt,
      för det är den djäveln som har kört över min groda!

  2. 26 mars 2009 1:38 f m

    Den oreflekterade fildelarentusiasmen kan visst behöva kritiseras, men inlägget om Ipredator var väl inte så slipat. Den roliga historien var rolig, men inte ny.

    Skriv nåt nytt.

  3. Carl permalink
    26 mars 2009 5:42 f m

    Ja, den var ganska rolig. Lite lång bara.

    Och, ja, satirbloggar är ju ganska svåra att ro i land, när verkligheten passerat satiren och är på väg bort till inte vet jag. Jag menar: Mats Ronander. ”Stockholm Stoner”. Coop Forum. Kidsen laddar ner Ronander så att servrarna ryker. Nähä, oj, inte en enda nedladdning? Scamsidor? LÄG NER INTERNET! I Kina kan man ju.

  4. Anders permalink
    26 mars 2009 10:24 f m

    Detta visar ju om inte annat att de du kallar pirater är villiga att betala miljontals kronor per månad. Dessa pengar hade lätt kunnat gå till mediaindustrin om inte dessa stofiler så hårt kört fast i sin uråldriga modell istället för att satsa på ett modernt, lättanvänt distributionssystem som omfattar det sortiment och de format användarna vill ha.
    Då hade alldeles säkert miljontals människor över hela världen gladeligen betalt 50 kr månad för att legalt ladda ner i stället för att betala för att kunna fortsätta konsumera på ett enkelt naturligt sätt. Detta vill företag och stater till varje pris straffa även på bekostnad av allt vad personlig integritet heter.
    Dessutom är det ju väldigt konstigt att inget kommersiellt bolag har något intresse av att tjäna alla dessa miljoner som TPB påstås tjäna. I vanliga fall brukar ingen sten lämnas ovänd om man kan tjäna en krona men nu: Miljoner att tjäna och inga intressenter. Styrs mediaindustrin av ekonomiska idioter?

    • 26 mars 2009 3:34 e m

      Jag är faktiskt inte lika säker som du. Om en har betalt 50 spänn, så delar h*n gärna med sig helt gratis till andra polare, för ”50 spänn extra till några miljoner upphovsmän gör ju ingen större skillnad”. Sen ÄR 50 kr/mån alldeles för lite. Säg 250 kr istället och då blir det plötsligt mer intressant att fildela illegalt, trots att det är extremt billigt att få tillgång till ”allt”.

      Ur ett företagsekonomiskt perspektiv så är nutidens generationer en förlorad generation för musikbranschen, och det, om jag får spekulera, kan ju vara anledningen till att man inte har bråttom. Att branschen istället planerar för kommande generationer, som man hoppas kommer ha en mer naturlig inställning till att betala för sig. Då kommer det finnas ett betydligt tryggare affärsklimat och bättre möjligheter att sälja och köpa musik på ett enklare och attraktivare sätt.

      • Lasse permalink
        02 april 2009 1:30 f m

        Sten-Åke: Har du betalat Taubman Company LLC för fotot du gjort på deras hemsida, och sedan tagit bort deras logga (yearbookyourself.com) – Pirat där!

      • 02 april 2009 9:42 e m

        *garv*

        Okej, ge mig bankgirot. Men jag vill ha 50% rabatt, då jag själv bidragit med egen tagen bild! 😉

  5. Mattias permalink
    26 mars 2009 2:22 e m

    @Anders, amen!

  6. 26 mars 2009 5:34 e m

    Du påpekar alltså att denna förlorade generation grävt sin egen grav? De personer som styr de bolag som ger ut musik idag är förmodligen de som vuxit upp under de stora artisternas vaknande och storhetstider, då skivor sålde i drivor och en artist var en ikon som hade en bestämd åsikt och verkligen stod ut från mängden. Musik är idag något annat än det den var då. Musiken har inte samma kraft att röra massorna i samhälleliga frågor. Musik var då en konstform som respekterades som en form konst och som ett medel att framföra budskap genom. Igår marknadsfördes musik, idag är musik något som marknadsför annat. Musik finns överallt och hela tiden. Det finns så mycket olika musikstilar och ännu fler olika lyssnare och när vi har ett så underbart varierat utbud som kan låta så sjukt olika beroende på var och hur den görs så blir det svårt att sälja 15 miljoner exemplar av en skiva med 12 låtar. Folk vill ha mer än bara det som bolagen väljer att lägga sina pengar på. Jag köper att det förmodligen uppstått ett visst avbräck i inkomstkolumnen för de stora bolagen men det beror nog mest på att de bolagen distribuerar musik som låter som det som alla andra stora bolag släpper. Och alla våra gudar, påhittade eller ej, vet att ingen individ egentligen vill vara som någon annan. Därför är musikkonsumtionen en spegel för det samhället vi lever i och även en bild av individerna i det. Systemet för distribution av musik är förlegat och borde skrotas. Detta är förmodligen något som bolagen vet och därför vill de förlänga upphovsrättstiden till 90 år på det de redan har eftersom nya artister aldrig kommer sälja lika mycket som sina legendariska föregångare. Färre mellanhänder ger artisterna mer pengar, musiken letar sig ut till lyssnarna i alla fall.

    • 26 mars 2009 6:03 e m

      Jodå, jag håller med om mycket vad du säger, men eftersom just musik är det som blivit så enormt lättillgängligt på nätet så har synen på värdet av upplevelsen blivit snett. Folk kan köpa en påse chips och en cola för 50 spänn som dom slukar på en halvtimme. Men att betala samma summa för musik, låt säg för ett album, som finns kvar och som man kan njuta av i alla möjliga sociala sammanhang, det har i praktiken inget värde alls ekonomiskt, för det går ju att kopiera…

      Ett annat problem är ju att nu när musik används på så många områden, och folk på olika sätt i sin tur kan sälja sina koncept, bloggar (med annonser) och företagsideér på nätet ihop med andras musikverk mer eller mindre gratis, så borde kanske just dessa användningsområden bli dyrare. Kanske STIM har halkat efter i användnings- och ersättningstarifferna?

  7. 26 mars 2009 5:55 e m

    Igår marknadsfördes musik, idag är musik något som marknadsför. Så… skippa det där extra ”annat” eller bättre upp. Spara det nånstans så har du ett extra ord till övers om du skulle råka vara utan någon gång.

Lämna ett svar till Carl Avbryt svar