Skip to content

SVT och kvällspress i samma sjunkande båt.

17 mars 2009

För media är Melodifestivalen en lysande affär, och när dom nu lägger fram siffror som säger att årets tävling har haft de sämsta tittarsiffrorna på 10 år, så är det allvar. Den massiva nyhetsbevakning kvällspressen har på festivalen innebär stora reklamintäkter för tidningarna, och dom har helt enkelt inte råd att vara utan den. SVT har också gjort sig beroende av den i mitt tycke hysteriska uppmärksamheten, och skulle aldrig kunna uppnå de tittarsiffrorna utan detta samarbete.

Jag spyr på att detta intima samarbete har skapat en sådan extrem överexploatering, där tidningarna kan presentera låtarna innan dom ens presenteras i TV och slutresultatet i praktiken står klart innan TV-sändningen är klar.

Var tog spänningen vägen, de riktigt stora överraskningarna? Fast något annat är väl egentligen inte att förvänta med detta manipulerade spektakel som Christer Björkman och hans chefer iscensatt, från de första låtuttagningarna till det i finalen medvetet planerade startfältet.

Ytterst sett så är det publiken, läsarna och TV-tittarna som låter detta fortgå, och kanske kanske så är de sjunkande tittarsiffrorna ett sunt tecken på att folk faktiskt på riktigt börjar tröttna nu.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: